Издато са благословом Њ.П. Епископа Средњеевропског Господина Константина
Издавач: Српска православна црквена општина Линц – Аустрија
www.srpska-crkva-linz.org
Наслов: Како наћи духовника - по саветима стараца и св. отаца Цркве
садржај:
- Од издавача
- О духовништву - архимандрит Јован (Крестјанкин),
сабрат Псково-Печерског Манастира
- Зашто треба поштовати свештенство
- Како је настало свештенство
- Какво значење има јерархија
- Какву благодат имају свештеници
- Зашто свештенике називају ''пастирима''
- У чему се састоји сила свештеничке молитве
- У чему се састоји сила свештеничког благослова
- Зашто не треба осуђивати свештенике
- Зашто је добро имати духовника
- Како се односити према духовнику
- Шта је старчерство
- Како се молити за своје пастире
- Молитва Господу за духовног оца
- Повереник Божији - о Архимандриту Јовану Крестјанкину
- Прича о Валентини Павловној
- Судбоносни савет
Од издавача
Питања о значењу свештенства, о суштини духовништва, о правилним односима са духовним оцем, јављају се пре или касније код сваког хришћанина.
У Русији је увек било особено одношење према својим пастирима. Сада, када смо ми ступили у нови период историје, будућност наше земље зависи од очувања Православља уопште, а посебно од нашег односа према Цркви и свештенослужитељима.
''Знате ли – писао је свештеномученик Јован Восторгов – у чему је признак истински православне свести, настројења, односа према цркви? Истинско православље познаје се по томе, како се неко односи према свештенику''.
Управо томе, какав треба да буде овај однос, посвећена је наша књижица.
О духовништву - архимандрит Јован (Крестјанкин), сабрат Псково-Печерског Манастира
Исус Христос је исти јуче и данас и у вјекове (Јев. 13,8 ).
Духовништво је једна од ризница спасења, које је Христос даровао и благословио својој Цркви.
Ја сам пастир добри и познајем своје, и мене познају... и чуће глас мој, и биће једно стадо и један пастир (Јн.10, 14-16).
И ''овце'' су ишле, и иду до данас, и спашавају се оваплоћујући Божије заповести у животу, и тако се стварала Црква Божија и свет Божији учитељством, проповедништвом, духовништвом. И живела је Црква Божија у јединству духа и у заједници мира.
Узрасла је и процветала Црква кроз векове, преко великих васељенских учитеља, светих отаца, мученика, народа Божијег. Послушање Цркви и оцима зидало је велико дело спасења човечанства. Глас истине, услишен и доживљен срцем, порађао је правду живота, а одговором и наградом ове правде био је дар Божији – благочешће, које се јавило у својој великој снази. Тако је израстао образ Свете Православне Русије пред народима, пред целим светом, привлачећи и проповедајући благослов мира и правде.
Шта је хранило правду живота? Шта је хранило и гајило људе духа, снаге и храбрости?
Прво, вера у Бога Творца и Промиситеља; друго – љубав према Богу и свест о његовој безграничној величини и благости, а упоредо са тим и смирена свест о својој крајњој немоћи и недовољности.
Велики идеали чистоте и светости рађали су жељу да се живи и подвизава у име тих идеала, а смирење је награђивало подвижнике силом Божијом ради остваривања истих.
Вера, љубав и смирење су били непогрешиви путеводитељи људи на узбурканом житејском мору и уводили су са собом истину, искреност и простоту у живот.
Духовници и народ Божији су живели једним духом и заједничким схватањима и тежњама ка спасењу. А власт везивати и разрешавати грехове, дана духовницима од Спаситеља, повезивала их је великом одговорношћу за душе пастве, доприносећи на тај начин стварању, не разарању.
Страшне речи Апостола: ''Знај да ће у последње време настати тешка времена'' (2 Тим. 3,1) – били су само сликовитом алегоријом онога што још није продрло у живот у свој својој снази и несрећи. Но, ево појавили су се и са невероватном брзином се разрасли у свим сферама живота, и што је најглавније у људској души – неверје, мржња и ђавоља гордост, који су привели са собом своја исчадија – лаж, лукавство и превару, који су изопачили живот. И као последица ових нових норми појавили су се у животу: сметеност, збуњеност и збрка. Дотакли су се они и Цркве у виду јереси и раскола, те продрли у односе духовника и пастве, јављајући до сада непознате духовне болести.
Гледајући на све што се догађа у свету, у земљи нашој и Цркви, и у нама самима, имали бисмо због чега да потонемо у униније, кад нам неби вечно живи, непроменљиви и живото – потврђујући завети и истине Божије указивале на циљ живота – тражење вечно живог Бога. Непроменљиви циљ, неизмењено и служење Богу и Његовој светој Цркви, непроменљиво и духовништво.
Нема случајности у животу и не може их бити, јер Бог Промиситељ управља светом и свака околност има виши духовни смисао и дарована је Богом ради испуњења вечног циља – познања Бога. Сачувати верност највишем циљу, верност и преданост Светом Православљу, треба и могуће је, упркос непријатељским томе околностима.
Сваки човек од рођења ступа у школу живота и иде кроз живот вођен родитељима, учитељима, наставницима. Школа духовног живота је важнија, виша и сложенија, због тога што је величанственији коначни циљ духовног васпитања – познање Бога, јединство са Богом и утврђивање у Богу. И у школу духовног живота долази сваки у своје време у зависности од свога обраћања истини, мада постоји опасност да се она сасвим мимоиђе.
Циљ духовништва је да обрађује и негује оно семе живота, које је Господ даровао људској души; те и његово чување од непознатих стаза духовног живота, и да буде путеводитељ и мири човека са Богом, преко благодати сила св.Тајни.
Духовништво је очинство, када кроз муке рађања духовник ослобађа од пута греха и незнања у човеку онај образ Божији, који му је дат и истовремено указује на пут ка подобију.
Велики је и сложен задатак духовника, а велика је и одговорност послушања да се прими велико наслеђе – образ непоколебљиве вере, чврстог уздања у Јеванђељску љубав и овим побеђују све препреке на путу следовања послушника (чеда) за Богом. Добијајући при рукоположењу јерејски крст, а са њим и право на духовништво, духовник прима и завет од Бога на ово служење: образ буди вјернима у ријечи, у живљењу, у љубави, у духу, у вјери, у чистоти (1 Тим. 4,12).
Тежак је задатак и духовног чеда, и он му наговештава многе захтеве, од којих је најосновнији – жеља свог спасења.
Пут ка спасењу започиње од момента обраћања Богу са осећањем и свешћу о своме пропадању. Таква свест приморава многе да траже Спаситеља и многе сада приводи у Цркву. И управо на самом прагу Цркве, код Источника спасења и лежи први камен спотицања за оне који су се пробудили за духовни живот и за духовника, који прима под руковођење младенца. Човек окрилаћен новим осећањима, улазећи у Цркву, својом свешћу се устремљује право у Царство Небеско, ка висинама тајни, сакривених под непрозирном завесом Божијих откровења. И у том моменту, духовник и духовно чедо ступају у борбу са тамном силом, која је спремна да ласкањем скрене новообраћеног са спасоносног пута.
Ђавоља прелест ће прогонити човека потом читавог живота, предлажући му ђавољу сладост, но она је посебно опасна у овом периоду започињања друкчијег живота, јер је она још врло сродна и сагласна плотскоме човеку и наилази у дубини његове душе на саосећање и одјек. Снага духовника у овој борби је у молитви и у љубави према људској души која се зажелела спасења. Покров чеда је у поверењу према духовнику и у свести о својој греховности и у неповерењу према себи.
Данашња чеда Цркве су потпуно особена, тиме што су рођена у време свеопште апостасије (богоотпадништва) и она прилазе духовном животу оптерећена многим годинама греховног живота и са изопаченим појмовима добра и зла. И тако усвојена правда земаљска устаје на оживело у души схватање о Правди Небеској. И ове две правде су по својој суштини потпуно различите и непомирљиве. На земљи се Небеска Правда прикива на крст.
Духовном животу се активно противи и лажни разум земни, који је постао путеводитељем савременог човека. Слушајући речи поука од духовника, тако просте и чини се доступне, слушајући реч Божију – они не могу прихватити то да се ове животне истине усвајају и примају само онда када се испуњавају самим животом, у супротном Реч ће бити искривљена и поругана.
И опет камен спотицања – до испуњавања у животу слушане речи никако се не долази.
Ово испуњавање потребује много напора и труда над собом. Реч Божија, проникавши у срце и заживевши тамо, дарује самопожртвованој души смелост, живост и снагу да истрпи искушења. А реч духовника – духовни мач – који одсеца нечистоћу, рађа муку и бол срца послушника (чада) и захтева смирено одрицање од себе и многа трпљења.
И све ове тешкоће – неопходност труда, трпљења, смиривања своје самоуверености – постају за оне који су навикли да траже у животу само радост и задовољства, препрека у продужењу духовног живота.
Спасоносни крст, који је сваки човек дужан да узме и свесно и са љубављу носи; крст којим се ми једино можемо истргнути из земаљских привезаности и пристрашћа, одбацује се као неугодан терет.
И споља поклањајући се великом Крсту Христовом и Његовим Страдањима, величајући оруђе нашег спасења, човек вешто избегава свој лични спасоносни крст.
И тада често започиње најстрашнија замена духовног живота – глумљење духовног живота, која рађа лажна схватања о духовности. Ова игра започиње запљускивати свет лажном духовношћу, а Цркви је све теже да се супротставља овој савременој несрећи, која повлађујући унутрашњим стремљењима људи, одводи са спасоносног крсног пута следовања за Богом на тражење свога ''ја'', већ разгорелог у души и сада већ заклањајућег од ње Бога.
Колико је потребно трпљења духовном чеду, колико времена чекања, да би схватило и помирило се са својом духовном немоћи и свешћу, да добро у његовој души укорењује једино Бог – дакле, не сам послушник (духовно чедо), и не духовник – већ Бог. Ето у чему се крије истински духовни живот – у дубини смирења.
Но, пут ка смирењу је дуг и болан, нарочито у садашње време заокупњено гордошћу.
А колико духовнику треба духовног такта и љубави, и опет трпљења, да не би својом самоувереношћу ишао испред догађаја и видео плод својих трудова у чаду, истовремено не дозволивши му да изнемогне у очекивању и нади. Но, шта чекати ако Царство Божије не долази у душу на приметан начин.
Духовно дело зри и развија се, и то је дело читавог живота, дело које нема краја и граница, јер је стремљење наше и љубав – упућена ка бесконачном, свесавршеном и вечном Богу.
Да, велико дело духовништва продужиће се до краја дана. Но, опит духовништва древних отаца и чак новог времена немогуће је пренети у најновије. Верујемо, несумљиво благости Божијој, као што Он сада приводи духовне овце на пашњаке своје, да ће тако дати – и већ даје – пастире чија ће духовна благодат исцељивати њихове болести и уразумити и испунити испражњене духом сасуде душе. У духовном руковођењу увек хоћемо да видимо чврсти жезал, на који је могуће у свако време ослонити се. Но, настало је већ такво време које одбацује све наде на људско и указује свету једини ослонац, једину наду на Бога.
Древни оци су својим великим подвизима дошли до ове истине. Они су свесно на себе узимали тешкоће и горчине подвига и самоодрицања. Нашем времену се ова истина даје видљиво од Бога, без нашег мешања.
Духовницима и чедима Божијим остаје само да схвате, да њихова снага није ни у подвизима ни у учености, већ у немоћи коју треба прихватити као своју спаситељку и помирити се са њом, заволети је и свесно принети Стопама Божијим, да би у њој почела дејствовати благодат и сила Божија, а у нама се изобразио Христос.[u]
Издавач: Српска православна црквена општина Линц – Аустрија
www.srpska-crkva-linz.org
Наслов: Како наћи духовника - по саветима стараца и св. отаца Цркве
садржај:
- Од издавача
- О духовништву - архимандрит Јован (Крестјанкин),
сабрат Псково-Печерског Манастира
- Зашто треба поштовати свештенство
- Како је настало свештенство
- Какво значење има јерархија
- Какву благодат имају свештеници
- Зашто свештенике називају ''пастирима''
- У чему се састоји сила свештеничке молитве
- У чему се састоји сила свештеничког благослова
- Зашто не треба осуђивати свештенике
- Зашто је добро имати духовника
- Како се односити према духовнику
- Шта је старчерство
- Како се молити за своје пастире
- Молитва Господу за духовног оца
- Повереник Божији - о Архимандриту Јовану Крестјанкину
- Прича о Валентини Павловној
- Судбоносни савет
Од издавача
Питања о значењу свештенства, о суштини духовништва, о правилним односима са духовним оцем, јављају се пре или касније код сваког хришћанина.
У Русији је увек било особено одношење према својим пастирима. Сада, када смо ми ступили у нови период историје, будућност наше земље зависи од очувања Православља уопште, а посебно од нашег односа према Цркви и свештенослужитељима.
''Знате ли – писао је свештеномученик Јован Восторгов – у чему је признак истински православне свести, настројења, односа према цркви? Истинско православље познаје се по томе, како се неко односи према свештенику''.
Управо томе, какав треба да буде овај однос, посвећена је наша књижица.
О духовништву - архимандрит Јован (Крестјанкин), сабрат Псково-Печерског Манастира
Исус Христос је исти јуче и данас и у вјекове (Јев. 13,8 ).
Духовништво је једна од ризница спасења, које је Христос даровао и благословио својој Цркви.
Ја сам пастир добри и познајем своје, и мене познају... и чуће глас мој, и биће једно стадо и један пастир (Јн.10, 14-16).
И ''овце'' су ишле, и иду до данас, и спашавају се оваплоћујући Божије заповести у животу, и тако се стварала Црква Божија и свет Божији учитељством, проповедништвом, духовништвом. И живела је Црква Божија у јединству духа и у заједници мира.
Узрасла је и процветала Црква кроз векове, преко великих васељенских учитеља, светих отаца, мученика, народа Божијег. Послушање Цркви и оцима зидало је велико дело спасења човечанства. Глас истине, услишен и доживљен срцем, порађао је правду живота, а одговором и наградом ове правде био је дар Божији – благочешће, које се јавило у својој великој снази. Тако је израстао образ Свете Православне Русије пред народима, пред целим светом, привлачећи и проповедајући благослов мира и правде.
Шта је хранило правду живота? Шта је хранило и гајило људе духа, снаге и храбрости?
Прво, вера у Бога Творца и Промиситеља; друго – љубав према Богу и свест о његовој безграничној величини и благости, а упоредо са тим и смирена свест о својој крајњој немоћи и недовољности.
Велики идеали чистоте и светости рађали су жељу да се живи и подвизава у име тих идеала, а смирење је награђивало подвижнике силом Божијом ради остваривања истих.
Вера, љубав и смирење су били непогрешиви путеводитељи људи на узбурканом житејском мору и уводили су са собом истину, искреност и простоту у живот.
Духовници и народ Божији су живели једним духом и заједничким схватањима и тежњама ка спасењу. А власт везивати и разрешавати грехове, дана духовницима од Спаситеља, повезивала их је великом одговорношћу за душе пастве, доприносећи на тај начин стварању, не разарању.
Страшне речи Апостола: ''Знај да ће у последње време настати тешка времена'' (2 Тим. 3,1) – били су само сликовитом алегоријом онога што још није продрло у живот у свој својој снази и несрећи. Но, ево појавили су се и са невероватном брзином се разрасли у свим сферама живота, и што је најглавније у људској души – неверје, мржња и ђавоља гордост, који су привели са собом своја исчадија – лаж, лукавство и превару, који су изопачили живот. И као последица ових нових норми појавили су се у животу: сметеност, збуњеност и збрка. Дотакли су се они и Цркве у виду јереси и раскола, те продрли у односе духовника и пастве, јављајући до сада непознате духовне болести.
Гледајући на све што се догађа у свету, у земљи нашој и Цркви, и у нама самима, имали бисмо због чега да потонемо у униније, кад нам неби вечно живи, непроменљиви и живото – потврђујући завети и истине Божије указивале на циљ живота – тражење вечно живог Бога. Непроменљиви циљ, неизмењено и служење Богу и Његовој светој Цркви, непроменљиво и духовништво.
Нема случајности у животу и не може их бити, јер Бог Промиситељ управља светом и свака околност има виши духовни смисао и дарована је Богом ради испуњења вечног циља – познања Бога. Сачувати верност највишем циљу, верност и преданост Светом Православљу, треба и могуће је, упркос непријатељским томе околностима.
Сваки човек од рођења ступа у школу живота и иде кроз живот вођен родитељима, учитељима, наставницима. Школа духовног живота је важнија, виша и сложенија, због тога што је величанственији коначни циљ духовног васпитања – познање Бога, јединство са Богом и утврђивање у Богу. И у школу духовног живота долази сваки у своје време у зависности од свога обраћања истини, мада постоји опасност да се она сасвим мимоиђе.
Циљ духовништва је да обрађује и негује оно семе живота, које је Господ даровао људској души; те и његово чување од непознатих стаза духовног живота, и да буде путеводитељ и мири човека са Богом, преко благодати сила св.Тајни.
Духовништво је очинство, када кроз муке рађања духовник ослобађа од пута греха и незнања у човеку онај образ Божији, који му је дат и истовремено указује на пут ка подобију.
Велики је и сложен задатак духовника, а велика је и одговорност послушања да се прими велико наслеђе – образ непоколебљиве вере, чврстог уздања у Јеванђељску љубав и овим побеђују све препреке на путу следовања послушника (чеда) за Богом. Добијајући при рукоположењу јерејски крст, а са њим и право на духовништво, духовник прима и завет од Бога на ово служење: образ буди вјернима у ријечи, у живљењу, у љубави, у духу, у вјери, у чистоти (1 Тим. 4,12).
Тежак је задатак и духовног чеда, и он му наговештава многе захтеве, од којих је најосновнији – жеља свог спасења.
Пут ка спасењу започиње од момента обраћања Богу са осећањем и свешћу о своме пропадању. Таква свест приморава многе да траже Спаситеља и многе сада приводи у Цркву. И управо на самом прагу Цркве, код Источника спасења и лежи први камен спотицања за оне који су се пробудили за духовни живот и за духовника, који прима под руковођење младенца. Човек окрилаћен новим осећањима, улазећи у Цркву, својом свешћу се устремљује право у Царство Небеско, ка висинама тајни, сакривених под непрозирном завесом Божијих откровења. И у том моменту, духовник и духовно чедо ступају у борбу са тамном силом, која је спремна да ласкањем скрене новообраћеног са спасоносног пута.
Ђавоља прелест ће прогонити човека потом читавог живота, предлажући му ђавољу сладост, но она је посебно опасна у овом периоду започињања друкчијег живота, јер је она још врло сродна и сагласна плотскоме човеку и наилази у дубини његове душе на саосећање и одјек. Снага духовника у овој борби је у молитви и у љубави према људској души која се зажелела спасења. Покров чеда је у поверењу према духовнику и у свести о својој греховности и у неповерењу према себи.
Данашња чеда Цркве су потпуно особена, тиме што су рођена у време свеопште апостасије (богоотпадништва) и она прилазе духовном животу оптерећена многим годинама греховног живота и са изопаченим појмовима добра и зла. И тако усвојена правда земаљска устаје на оживело у души схватање о Правди Небеској. И ове две правде су по својој суштини потпуно различите и непомирљиве. На земљи се Небеска Правда прикива на крст.
Духовном животу се активно противи и лажни разум земни, који је постао путеводитељем савременог човека. Слушајући речи поука од духовника, тако просте и чини се доступне, слушајући реч Божију – они не могу прихватити то да се ове животне истине усвајају и примају само онда када се испуњавају самим животом, у супротном Реч ће бити искривљена и поругана.
И опет камен спотицања – до испуњавања у животу слушане речи никако се не долази.
Ово испуњавање потребује много напора и труда над собом. Реч Божија, проникавши у срце и заживевши тамо, дарује самопожртвованој души смелост, живост и снагу да истрпи искушења. А реч духовника – духовни мач – који одсеца нечистоћу, рађа муку и бол срца послушника (чада) и захтева смирено одрицање од себе и многа трпљења.
И све ове тешкоће – неопходност труда, трпљења, смиривања своје самоуверености – постају за оне који су навикли да траже у животу само радост и задовољства, препрека у продужењу духовног живота.
Спасоносни крст, који је сваки човек дужан да узме и свесно и са љубављу носи; крст којим се ми једино можемо истргнути из земаљских привезаности и пристрашћа, одбацује се као неугодан терет.
И споља поклањајући се великом Крсту Христовом и Његовим Страдањима, величајући оруђе нашег спасења, човек вешто избегава свој лични спасоносни крст.
И тада често започиње најстрашнија замена духовног живота – глумљење духовног живота, која рађа лажна схватања о духовности. Ова игра започиње запљускивати свет лажном духовношћу, а Цркви је све теже да се супротставља овој савременој несрећи, која повлађујући унутрашњим стремљењима људи, одводи са спасоносног крсног пута следовања за Богом на тражење свога ''ја'', већ разгорелог у души и сада већ заклањајућег од ње Бога.
Колико је потребно трпљења духовном чеду, колико времена чекања, да би схватило и помирило се са својом духовном немоћи и свешћу, да добро у његовој души укорењује једино Бог – дакле, не сам послушник (духовно чедо), и не духовник – већ Бог. Ето у чему се крије истински духовни живот – у дубини смирења.
Но, пут ка смирењу је дуг и болан, нарочито у садашње време заокупњено гордошћу.
А колико духовнику треба духовног такта и љубави, и опет трпљења, да не би својом самоувереношћу ишао испред догађаја и видео плод својих трудова у чаду, истовремено не дозволивши му да изнемогне у очекивању и нади. Но, шта чекати ако Царство Божије не долази у душу на приметан начин.
Духовно дело зри и развија се, и то је дело читавог живота, дело које нема краја и граница, јер је стремљење наше и љубав – упућена ка бесконачном, свесавршеном и вечном Богу.
Да, велико дело духовништва продужиће се до краја дана. Но, опит духовништва древних отаца и чак новог времена немогуће је пренети у најновије. Верујемо, несумљиво благости Божијој, као што Он сада приводи духовне овце на пашњаке своје, да ће тако дати – и већ даје – пастире чија ће духовна благодат исцељивати њихове болести и уразумити и испунити испражњене духом сасуде душе. У духовном руковођењу увек хоћемо да видимо чврсти жезал, на који је могуће у свако време ослонити се. Но, настало је већ такво време које одбацује све наде на људско и указује свету једини ослонац, једину наду на Бога.
Древни оци су својим великим подвизима дошли до ове истине. Они су свесно на себе узимали тешкоће и горчине подвига и самоодрицања. Нашем времену се ова истина даје видљиво од Бога, без нашег мешања.
Духовницима и чедима Божијим остаје само да схвате, да њихова снага није ни у подвизима ни у учености, већ у немоћи коју треба прихватити као своју спаситељку и помирити се са њом, заволети је и свесно принети Стопама Божијим, да би у њој почела дејствовати благодат и сила Божија, а у нама се изобразио Христос.[u]
Последњи изменио зорка драговић дана Fri Oct 09, 2009 5:14 am. измењено укупно 1 пута